Pješačka staza 512 „Dva mlina“

45.304081940697, 13.688920888243

Dužina staze: 14,5 km

Visinska razlika staze:

• najviša točka staze je na startu odnosno cilju (240 m iznad mora)
  • najniža točka staze je u dolini rijeke Mirne između 6. i 9. kilometra (10 m iznad mora)

Podloga:

• Asfalt 1,8 km.
  • Makadam 12,7 km

Početak ove kružne pješačke staze nalazi se u samom centru mjesta Kaštelir. Prvih 400 m prolazi kroz mjesto i vodi prema nogometnom igralištu. Neposredno uz igralište, staza skreće desno na široki makadamski put, protkan slikovitim vinogradima i maslinicima. Nakon 2 km, staza prolazi ispod podvožnjaka Istarskog ipsilona (autocesta u Istri) nakon čega skrećemo  skrenuti lijevo. Tijekom šetnje ovom dionicom uživamo u prekrasnom pogledu na veliki most, koji kao dio autoceste spaja visoko uzdignute proplanke nad dolinom najveće i najduže istarske rijeke, Mirne.

Nakon 3 km staza skreće desno, a potom nas vodi strmo nizbrdo. Na dnu nas dočekuje maleni mostić preko starog korita Mirne. U blizini se nalaze i dva stara mlina, prema kojima je ova staza i dobila naziv.

Rijeka Mirna duga je 53 km, a njezin tok uključuje i nekoliko čarobnih pritoka i slapova. Srednji dio toka rijeke ide prema Motovunskoj šumi, poznatom nalazištu veličanstvenih istarskih tartufa. Mirna teče sve do doline koja se pruža ispred vas, prolazi ispod mosta i ulijeva se u Jadransko more kod naselja Antenal u blizini grada Novigrada. Zagledate li se u dolinu, uočit ćete kanale koji brojnim poljoprivrednicima osiguravaju vodu za navodnjavanje, ali i sprječavaju izlijevanje rijeke.

Malo adrenalina prilikom prelaska preko mostića i naša staza skreće desno te nas vodi 3 km uz korito potoka. Prolazimo kraj lovačke čeke i još jednog malenog mostića sve do jednog malo većeg mosta. Tu se pojavljuje široki makadamski put koji vodi natrag u visine, do samog podnožja uzletišta paraglajdera. U ta 2 km se penjemo na gotovo 200 metara visine. Staza prolazi pored velike solarne elektrane, nakon čega se ponovno stiže do podvožnjaka Istarskog ipsilona. Nedugo nakon podvožnjaka stižemo na križanje 3 puta. Naša staza vodi dalje srednjim te po širokim makadamskim putevima pratimo znakove do ulaska u Valentiće (Kaštelir/Labinci), pokraj poznatog restorana Žardin. Slijedi ugodni, asfaltirani put kroz naseljeno mjesto koji vodi do polazne točke u centru Kaštelira, gdje ova kružna staza i završava.